Kernkwaliteiten

Kernkwaliteiten

In 2008 heeft de Nederlandse Jenaplanvereniging kernkwaliteiten laten ontwikkelen naast de bestaande basisprincipes en kwaliteitscriteria. Hierin worden specifieke, concrete onderscheidende kenmerken van Jenaplanscholen geformuleerd.

De twaalf kernkwaliteiten zijn verdeeld in drie groepen:

1. De relatie van het kind met zichzelf

  • Kinderen leren kwaliteiten/uitdagingen te benoemen en in te zetten, zodanig dat zij zich competent kunnen voelen.
  • Kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te dragen voor wat zij willen en moeten leren, wanneer zij uitleg nodig hebben en hoe zij een plan moeten maken.
  • Kinderen worden beoordeeld op de eigen vooruitgang in ontwikkeling.
  • Kinderen leren te reflecteren op hun ontwikkeling en daarover met anderen in gesprek te gaan.

2. De relatie van het kind met de ander en het andere

  • Kinderen ontwikkelen zich in leeftijdsheterogene stamgroepen.
  • Kinderen leren samen te werken, hulp geven en ontvangen met andere kinderen en daarover te reflecteren.
  • Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen en mee te beslissen over het harmonieus samenleven in de stamgroep en school, opdat iedereen tot zijn recht komt en welbevinden kan ervaren.

 

3. De relatie van het kind met de wereld

  • Kinderen leren dat wat ze doen er toe doet en leren in levensechte situaties.
  • Kinderen leren zorg dragen voor de omgeving.
  • Kinderen passen binnen de wereldoriĆ«ntatie de inhoud van het schoolaanbod toe om de wereld te leren kennen.
  • Kinderen leren spelend, werkend, sprekend en vierend volgens een ritmisch dagplan
  • Kinderen leren initiatieven te nemen vanuit hun eigen interesses en vragen.

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 7 DECEMBERPakhuis van Sinterklaas

    Het bezoek aan het pakhuis van Sinterklaas was een groot succes. De kinderen van de onderbouw genoten van de treinreis en hebben de pieten goed geholpen bij het zoeken van de cadeautjes die op de verlanglijsten stonden. Op daken klimmen, cadeautjes in de schoorsteen doen, inpakken, maar vooral ook dansen.

  • GEPLAATST OP 23 NOVEMBEREllen Emonds inspireert de gmr leden van optimus

    Vertrouwen Op de jaarvergadering van de GMR was de Lindekring gastheer. Vol verbazing liepen de vertegenwoordigers van mr-en, andere belangstellenden en de gmr leden zelf rond op onze school. De verbouwing en de nieuwe inrichting werd alom geprezen. Nadat de voorzitter de leden voorgesteld had en informatie vanuit de gmr
    lees verder …

  • GEPLAATST OP 23 NOVEMBERDe middenbouw onderzoekt de grond rondom onze school

    Bodemonderzoek. Is de grond waarop wij lopen overal hetzelfde? Wat zijn de verschillen? Waarom gebruiken wij voor verschillende doelen verschillende grondsoorten? Zomaar wat vragen die de kinderen uit de middenbouw stelden en waar ze naar antwoorden zijn gaan zoeken. Tja en dan begint het onderzoek. We zijn benieuwd naar de
    lees verder …

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Jenaplanschool Lindekring

Liesmortel 19
5435 XH Sint Agatha

T: 0485-311611
E: dir.lindekring@optimusonderwijs.nl

Jenaplanschool Lindekring

Liesmortel 19
5435 XH Sint Agatha
BEL Jenaplanschool Lindekring MAIL Jenaplanschool Lindekring

VOLG Jenaplanschool Lindekring OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE