Downloads oud

Algemene onderwijsinformatie

Op onze downloadpagina’s kunt u allerlei zaken downloaden die met school te maken hebben, zoals de schoolgids, schoolkalender, overblijfrooster, stappenplannen voor de kinderen en dergelijke. U vindt hier ook wat algemene, handige of praktische zaken. Heeft u tips? Stuur ze dan naar de webmaster: leonhoutvast@lindekring.nl

Kiezen van een basisschool
Tegenwoordig kiezen ouders steeds bewuster voor een bepaald type onderwijs. Natuurlijk is de afstand tot de school ook heel belangrijk. Maar wat zou je als ouder nog meer kunnen vragen? Wat is eigenlijk belangrijk? Een vragenlijst van het ministerie van OC & W kan u hierbij een handje helpen. Deze vragenlijst kunt u hier downloaden (Worddocument).

Lijst met vragen ‘kiezen basisschool’.

Gids “Primair Onderwijs” van het Ministerie van OCW
Deze gids staat (een beetje verborgen) op de website van het ministerie. Om het u wat gemakkelijker te maken hebben we de gids hier ook neergezet.

“Spannend! De dag dat uw kind vier jaar wordt en voor het eerst naar school mag, komt steeds dichterbij. Een grote stap voor uw kind, maar natuurlijk ook voor u. Want u kiest voor een school waar uw kind in principe de eerste acht jaar van zijn of haar leerloopbaan zal doorbrengen. Het is daarom belangrijk dat u een school kiest die goed past bij uw kind en bij u. Waar u zich allebei thuis voelt. Scholen zijn graag bereid om met u te praten over de schoolkeuze voor uw kind. Voor ouders is het goed om te weten wat zij van de school kunnen verwachten en wat de school van ouders verwacht. Deze gids kan u daarbij helpen. U kunt deze gids gebruiken wanneer u een school gaat kiezen, maar ook daarna als u het gesprek voert met de school.

Gids “Primair Onderwijs” van het Ministerie van OCW.

Gids “Voortgezet Onderwijs” van het Ministerie van OCW
Deze gids staat (een beetje verborgen) op de website van het ministerie. Om het u wat gemakkelijker te maken hebben we de gids hier ook neergezet.

“Deze gids is geschreven voor ouder(s) en verzorger(s) en leerlingen die voortgezet onderwijs (gaan) volgen. Allerlei vragen over het voortgezet onderwijs die voor jou en je ouders interessant kunnen zijn, komen in de gids aan de orde. Bijvoorbeeld wanneer de schoolvakanties zijn, welke soorten onderwijs er zijn, hoe de examens plaatsvinden en hoeveel het voortgezet onderwijs kost. Met andere woorden: deze gids wil op een duidelijke en overzichtelijke manier antwoord geven op alle vragen over rechten, plichten en mogelijkheden in ons voortgezet onderwijs. Om bij het begin te beginnen: het eerste hoofdstuk is met name bedoeld voor ouders en verzorgers van basisschoolleerlingen die op het punt staan een school voor voortgezet onderwijs te kiezen.”

Gids “Voortgezet Onderwijs” van het Ministerie van OCW.

Informatie over onze school

Schoolgids 2015-2016
De schoolgids bestaat uit onze schoolkalender en deze gids met daarin informatie voor u als ouder. Er staan gegevens in die jaarlijks kunnen wisselen zoals bijvoorbeeld adressen van mensen e.d. Wij hopen dat wij u een instrument hebben gegeven wat u veel gaat gebruiken. Is er informatie die u niet in dit boekje kunt vinden laat het ons weten, dan zit het er volgend jaar zeker in. Met de hulp van MR leden blijft het een actueel boekje. De gegevens zijn alfabetisch gerangschikt zodat u snel de informatie vindt die u nodig heeft. Achtergrondinformatie uit de schoolgids is tevens op deze website verwerkt. Op de pagina ‘Kennismaking’- ‘In het kort’ stellen we de Lindekring kort aan u voor met de tekst van onze flyer. Bij het menu-item ‘Jenaplan‘ kunt u nog meer en wat uitgebreidere informatie lezen. Bij ‘Stamgroepen’ kunt u een kijkje in onze groepen nemen. De kalender en de schoolgids vormen samen de schoolgids van onze school. De kalender kunt u ook op deze pagina downloaden, evenals de flyer. Heeft u nog vragen dan staan we u graag te woord of maken we graag een afspraak met u. Hieronder kunt u twee versies van de schoolgids vinden. De versie met adressen is alleen toegankelijk voor ouders van onze school (met inlognaam en wachtwoord van de nieuwsbrieven en MR informatie).

Downloaden schoolgids zonder persoonlijke adressen (vrij toegankelijk).

Downloaden schoolgids met adressen en telefoonnummers (alleen voor ouders van onze school).

Schoolkalender 2015-2016
Op onze website vindt u bij de nieuwsbrieven de meest recente informatie. Hieronder kunt u onze schoolkalender downloaden zoals die aan het begin van het schooljaar wordt uitgereikt. De kalender en de schoolgids vormen samen de schoolgids van onze school.

Downloaden schoolkalender 2015-2016.

Schoollied en andere liedjes
Onze school heeft een schoollied. Dit lied wordt onder andere gezongen als afsluiting van een viering, bij feesten zoals de verjaardagendag en bij de avondvierdaagse. Het is een lied op de muziek van ‘Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinnig gedroomd’ van Kinderen voor Kinderen:

Dit is de Li-Li-Li-Li-Lindekring
Jenaplanschool waar ik dit lied over zing
Het is best wel klein
Maar erg fijn
Om bij ons in de kring hier te zijn

Elke dag
Begint met een lach
Maar soms ook met een traan
Vertel je verhaal
Het mag helemaal
Samen er weer tegenaan
Spelen en werken dat hoort er ook bij
En samen vieren
Met jou en met mij

Dit is de Li-Li-Li-Li-Lindekring
Jenaplanschool waar ik dit lied over zing
Het is best wel klein
Maar erg fijn
Om bij ons in de kring hier te zijn

Downloaden tekst schoollied.

Meezingen met ons schoollied !

Tijdens de weekopening werd het thema “ruimtevaart” door het team ingeleid met een projectlied. Veel plezier met de tekst en de muziek van “Lindekring Heelaloloog”!

Overige informatie

Tips voor ouders: mediaopvoeding / mediawijsheid
Nieuwe Mijn Kind Online-brochure over privacy
Online privacy gaat veel verder dan op internet voorzichtig zijn met het achterlaten van je adres of telefoonnummer, of het niet accepteren van vreemde vriendschapsverzoeken. Minstens zo belangrijk is het dat kinderen beseffen dat wat zij online doen door de hele wereld te zien is. En dat het nooit meer verdwijnt. Hoe praat je daar met kinderen over? In deze brochure worden ouders, jongeren en leerkrachten op weg geholpen met tips, informatie en advies.

Ga naar de brochure

Beeldschermtijden voor jonge kinderen (0-5 jaar)
Hoe vaak en hoe lang mag je peuter of kleuter op de tablet, smartphone of computer? Ouders vinden het vaak moeilijk om daar regels voor te bedenken. Want hoe weet je nou wat goed is voor je kind? Download ons advies, print ‘m uit en hang ‘m op de koelkast. Of deel hem uit aan ouders.

Print uit en hang op

Opvoeden is ‘appvoeden’
7 april 2014, Geschreven door Remco Pijpers van Mijn Kind Online.nl

Vertelden mijn ouders me in mijn jeugd nog hoe bijzonder ik was en dat ik mezelf moest leren waarderen, ik zal mijn kinderen vooral discipline moeten bijbrengen. Leer je kind de verleiding van de iPad te weerstaan – hij moet zich op zijn huiswerk en pianoles kunnen concentreren. Begin daarmee als ze klein zijn: zorg dat je ukkie nog andere dingen doet dan alleen op een tablet spelletjes spelen. Zelfbeheersing, daar draait het steeds meer om in deze tijd van digitale overvloed.

Veel ouders zie ik nog stumperen. De tablet ligt op de keukentafel en mag gepakt worden wanneer het kind maar wil. Als dat apparaat er niet is, mogen kinderen vrijelijk op de smartphone van pa of ma, om ‘Jop is jarig’ of ‘Toca Boca’ te spelen zodra ze zich dreigen te vervelen. Gelukkig zijn er genoeg ouders die grenzen stellen, maar ook die vragen zich wat wijsheid is. Hoe veel en hoe lang is verantwoord voor een jong kind?

En het aanbod dan?
Door al dat geworstel met hoe vaak en hoe lang, zijn ouders te weinig bezig met wat ze hun kinderen digitaal voorschotelen. Welke apps sta je toe? Nu selecteren ouders de apps zo:

  • Ze kijken vluchtig of een app er wel leuk, leerzaam en betrouwbaar uitziet.
  • In de App Store of Google Play checken ze of de app wel past bij de leeftijd van hun kind.
  • Ze halen een app uit een speciale gids of site.

Digitale opvoeding is ‘appvoeding’.
Goede ‘appvoeding’ van kinderen gaat een stap verder:

  • Je herkent vlug de rotte appels: de apps die in-app aankopen in zich hebben, de gratis apps waarin kinderen belachelijk hoge bedragen kunnen uitgeven. Echt geld dus.
  • Je herkent kwaliteit, maar beseft dat in prachtige goudrenetten ook beurse plekken kunnen zitten (Denk aan de app ‘Pou’, een populaire en creatieve app – niet voor niets staat die hoog in de top 10 van meest gedownloade kinder-apps. Hoe goed ‘Pou’ ook is, op een paar plekken wordt je kind commercieel misleid. Of een boerderij-app als ‘Hay Day’, die je kind push-berichten stuurt, zeurend dat de koeien en kippen verhongeren als je niet snel weer komt spelen.
  • Je weet onderscheid te maken tussen goed en heel goed. Je herkent de hyper-apps, met zoveel toeters en bellen waarop kinderen kunnen drukken, dat ze afgeleid worden van het verhaal. En je ziet het verschil met de apps die kinderen betoveren, met een goede vertelstem en prachtige plaatjes, met interactie die passend is.

De beste ‘appvoeder’
De beste ‘appvoeder’ doet er een extra schepje boven op. Je verdiept je in de app. Je probeert ‘m zelf uit. Je kiest niet alleen voor kwaliteit, je maakt er samen met je kind wat leuks van. Laat je je 9-jarige Clash of Clans spelen? Dan doe je mee. Je gaat samen van dorp naar dorp om te leren van anderen. Je praat erover dat verder komen in het spel door Gems te kopen eigenlijk een vorm van vals spelen is. Zijn de kinderen met een goedgevulde spaarpot dan niet altijd beter af? Kortom, je doet aan in-app parenting. Je gaat samen met je kind de app in.

Zijn er ouders die al deze kwaliteiten allemaal in huis hebben? Ik niet, maar ik doe mijn best. Ik speel me suf. Alles voor mijn kinderen.

Beste gratis apps voor kinderen
Download de beste gratis apps voor kinderen
Wat zijn de beste natuur-apps voor kinderen?

Wat kan een basisschoolkind met media?
Een basisschoolkind in de onderbouw (4-9 jaar) gaat anders om met media dan een kind in de bovenbouw (9-12 jaar). Zo kan een 9-jarige veel beter omgaan met angst, en wordt griezelen zelfs iets leuks. Terwijl een enge film voor een jonger kind kan leiden tot slapeloze nachten en bedplassen. Kijkwijzer heeft inmiddels dan ook een extra leeftijdsaanduiding ingevoerd: 9 jaar.

Vanaf 9 jaar oud: veilig mediagebruik
Met 9 jaar maken kinderen een belangrijke sprong in de ontwikkeling, waardoor we dus ook in de mediaopvoeding een verschil moeten maken tussen deze twee groepen. Het belangrijkste verschil is dat je kinderen vanaf 9 jaar goed moet leren wat veilig mediagebruik is, omdat ze steeds vaker zonder dat een volwassene in de buurt is, iets zien op tv of internet.

Mediagebruik leeftijdsgroepen
Mediagebruik kleuters (4-6 jaar)
Mediagebruik 6-9 jaar
Mediagebruik 9-12 jaar

Basisschoolkinderen en sociale media
Tegenwoordig zijn kinderen al jong actief op sociale media. Soms heeft een kind zonder toestemming al een eigen account gemaakt op Facebook bijvoorbeeld! Eigenlijk mag dat niet: van de Amerikaanse wet moet een kind namelijk 13 jaar zijn. Hetzelfde geldt voor een account voor Google en YouTube. Als Facebook of Google erachter komen dat een kind nog geen 13 is, zullen ze het account blokkeren. Ook als jij het als ouder wel goed vindt.

Veilig mediagebruik
Steeds vaker krijgen kinderen op de basisschool les over veilig internet en de omgang met sociale media. Zo krijgen kinderen niet alleen thuis, maar ook op school te horen welke regels er gelden. Als je merkt dat kinderen op school aan de gang gaan met sociale media, vraag dan of ze ook les krijgen in veilig internet. Er zijn een paar belangrijke thema’s die in de klas besproken zouden moeten worden:

  1. cyberpesten;
  2. omgaan met wetten en regels (over auteursrecht bijvoorbeeld);
  3. contact met vreemden;
  4. privacy;
  5. het delen van foto’s en filmpjes.

De beste manier om kinderen iets te leren over de risico’s van sociale media, is door ze ermee te laten werken, en te laten ervaren wat wel en niet mag. Als kinderen creatief mogen zijn en speelruimte krijgen, begrijpen ze ook onze waarschuwingen beter.

Veilig internet: waar kun je zelf op letten?
Ouders moeten zelf ook goed opletten wat kinderen doen en met wie ze online contact hebben. Vanaf een jaar of 9 kan een kind zomaar zelf allerlei accounts openen op sociale media. Let er vooral op dat ze niet te veel foto’s van zichzelf maken en delen, en spreek af dat jij ook kan kijken wat ze online doen. Vertel ze dat ze aan onbekende vrienden geen informatie geven over waar ze wonen, waar ze naar school gaan, hoe hun ouders heten, enzovoort.

Websites over veilig internet
Mediawijsheid.nl
Vraaghetdepolitie.nl
Digibewust.nl
Mediaopvoeding.nl

Adviezen mediagebruik kinderen
Uit onderzoek weten we dat het belangrijk is om kinderen grenzen te geven in hun mediagebruik. Dat helpt om bewust te leren omgaan met media, zodat hun gedrag gezond en veilig blijft. Hoe jonger kinderen leren dat de toegang en de tijdsbesteding aan regels gebonden zijn, hoe beter. Ze kunnen zich dat ook beter beheersen in de puberteit.

Hoeveel beeldschermtijd per dag?
Een richtlijn voor de tijdsbesteding op een dag is lastig, omdat kinderen vaak – net als volwassenen – veel media tegelijk gebruiken. De tv staat aan, tegelijkertijd zijn ze op een tablet of mobiel bezig, ze luisteren muziek bij het maken van huiswerk.

Een algemene richtlijn is: niet meer dan twee tot drie uur beeldschermtijd per dag. Drie uur is al veel. Vooral ook als je wilt dat er nog tijd over is om te bewegen en andere dingen te doen. Uiteindelijk geldt: gezond verstand boven alles. Als er maar regels zijn, hoe die er ook uitzien. Want als je geen regels geeft, weet je zeker dat het mediagebruik in de puberteit uit de hand  loopt. De tips hieronder kunnen je helpen bij het stellen van regels.

Tip 1: stop ruim voor bedtijd met gamen
Het beste is dat je kind anderhalf uur voor de bedtijd stopt met gamen. Kinderen blijven anders te lang alert, waardoor ze moeilijker in slaap komen. Bij tv-kijken of lezen treedt dat effect niet op.

Tip 2: liever geen eigen tv
Geef kinderen liever geen tv op de eigen kamer. Ze gaan daardoor minder spelen. Tv op zich is geen probleem als het niet te veel is, liefst op vaste tijden, en samen met een ouder in de buurt.

Tip 3: laat de jongste niet meekijken met de oudste
Zijn er kinderen van verschillende leeftijd in het gezin, verdeel dan de tijd van computer, tablet en tv onder hen, zodat de jongste kinderen niet steeds programma’s en games te zien krijgen waar ze nog niet aan toe zijn.

Tip 4: positief gedrag online
Praat over vriendelijk en netjes gedrag online. Leg uit dat de wet ook op internet geldt. Zo mag je niet inbreken in het account van een ander; dat is strafbaar. En je mag iemand niet kwetsen, beledigen of uitschelden. Ook niet via internet of je mobiele telefoon.

Tip 5: voorzichtig zijn met eigen gegevens
Leer kinderen voorzichtig te zijn met hun gegevens: vertel niet aan vreemden wat je persoonsgegevens zijn (naam, adres, telefoonnummer), maar geef ook niet al te veel persoonlijke gegevens (waar je op school zit, waar je ouders werken enz.). Anderen kunnen er misbruik van maken.

Tip 6: afspraken over online geld uitgeven
Spreek af of je kind zakgeld mag uitgeven op internet, en zo ja, hoeveel en hoe.

Tip 7: Meldknop.nl
Vertel kinderen waar ze hulp kunnen vragen als dat nodig is. Je wilt natuurlijk dat ze meteen naar jou komen, maar als ze dat niet willen of kunnen, dan is er de Kindertelefoon. Maak ze ook bekend met de Meldknop.nl. Hier kunnen ze informatie lezen, maar ook direct met een hulpverlener in contact komen. Installeer de Meldknop in de browser, zodat ze die weten te vinden.

Cyberpesten

Maakt je kind regelmatig gebruik van internet en sociale media? Dan kan het te maken krijgen met cyberpesten. Cyberpesten wordt ook wel digitaal pesten of online pesten genoemd.

Wat is cyberpesten?
Cyberpesten is pesten via internet en sociale media. Bijvoorbeeld:

  • Een ander een gemeen bericht sturen via WhatsApp of Twitter.
  • Een ander uitschelden of belachelijk maken op facebook.
  • Een ander een dreigbericht of een dreigmailtje sturen.
  • Foto’s of filmpjes van iemand anders op internet zetten.
  • Een ander expres een virus sturen.
  • De computer van iemand anders hacken.

Cyberpesten gebeurt ook anoniem
Cyberpesten gebeurt ook anoniem. Dus je kind weet niet wie het doet en als er nare filmpjes of foto’s op internet staan, zijn die bijna niet meer te verwijderen. Dat is extra bedreigend.

Hoe herken je cyberpesten?
Cyberpesten is net zo erg als gepest worden in het echt. Het is daarom belangrijk dat je let opsignalen van pesten bij je kind. Praat ook over omgaan met sociale media en veilig mediagebruik.

Wat kun je tegen cyberpesten doen?
Er zijn verschillende manieren waarop je cyberpesten kunt aanpakken.

Aanpak cyberpesten
Cyberpesten, ook wel digitaal pesten of online pesten genoemd, komt regelmatig voor. Vraag je je kind wel eens of het vreemde of beangstigende zaken tegenkomt op internet?

Praat met je kind over cyberpesten
Het beste kun je zelf zo nu en dan het onderwerp cyberpesten aansnijden. Vraag of je kind het wel eens merkt dat iemand online gepest wordt en vraag naar de manieren waarop dat gebeurt. Misschien kan je kind jou vertellen wat iemand in dat geval kan doen. Dat vindt een puber fijn. Het gesprek komt dan snel op gang.

De Kindertelefoon
Als je kind zelf online gepest wordt, is het prettig als het zijn verhaal bij jou kwijt kan. Sommige kinderen vinden het moeilijk om het hun ouders te vertellen. Laat je kind daarom weten dat het ook informatie en hulp kan vinden via de Kindertelefoon of op de website Meldknop.nl.

Wat kan je kind doen tegen cyberpesten?

  • Uitloggen.
  • De pester blokkeren.
  • Pest-mailtjes negeren, er vooral niet op antwoorden en ook niet terug pesten.
  • Een print maken van het gesprek en aan jou laten zien. Je kunt dan samen kijken hoe je het oplost.
  • De beheerder van een website vragen de foto’s of filmpjes onmiddellijk te verwijderen.
  • Erover praten met vertrouwde mensen: vrienden, de mentor, een leerkracht, buren.

Wat kun je als ouder doen?
Als ouder kun je je kind steunen en helpen als het gepest wordt, maar ook als je kind zelf de pester is.

Veilig gebruik van internet
Praat ook regelmatig met je kind over veilig gebruik van internet. Als je je onzeker voelt over hoe het er aan toe kan gaan in de digitale wereld, praat er dan ook eens over met andere ouders of metschool.

Is cyberpesten strafbaar?
Wordt je kind gestalkt, bedreigd, gechanteerd, afgeperst of op een andere manier onder druk gezet? Neem dan contact op met de politie en doe aangifte. Er is bewijs voor nodig: print de tekst, de foto(‘s) of de website en laat die zien. Scholen hebben vaak een vertrouwenspersoon bij de politie. De dader kan worden vervolgd volgens wetsartikel 285b.

Internet- en emailregels

In het gewone leven leert u uw kind gevaarlijke en vervelende situaties te voorkomen en uit de weg te gaan. Hetzelfde zou moeten gelden voor het internet. Omdat u er niet mee bent opgegroeid en misschien niet geleerd heeft waar u op moet letten, is dat moeilijk. Maar het valt wel te leren. Wat in alle gevallen belangrijk is, is dat u als ouder betrokken bent bij wat uw kind op het internet doet, en dat wat er op het internet gebeurt bespreekbaar is. Het kan heel leuk en leerzaam zijn samen met uw kind op onderzoek te gaan op het internet. Neem de tijd om te zien wat uw kind op het internet doet, en wat zijn of haar interesses zijn. Als u al wat oudere kinderen heeft, kunt u heel wat van ze leren! Neem samen met uw kind de Internet- en E-mailregels door, die u hieronder kunt downloaden (Worddocument). De kinderen van de Lindekring in de bovenbouw zijn er al mee bekend.

Als u controle wilt uitoefenen op wat uw kind wel of niet mag zien op het internet, kunt u overwegen controlesoftware te installeren. Er is software op de markt waarmee u kunt instellen waar uw kind wel of niet kan surfen. Er is nogal wat discussie over de zin en wenselijkheid van dergelijke software. De beste oplossing blijkt vooralsnog om samen met uw kind het internet te verkennen. Als u oudere kinderen heeft, heeft het niet veel zin om dergelijke software te installeren. Zij zullen eerder dan u weten hoe je met de beperkende software om moet gaan, en vooral hoe er onderuit te komen. En op een bepaald moment zullen uw kinderen toch moeten leren omgaan met vervelende dingen die ze op het internet tegen kunnen komen, en leren hoe ze deze uit de weg kunnen gaan. Als uw huis daar de mogelijkheid toe biedt, kunt u overwegen de internetcomputer neer te zetten in een gemeenschappelijke ruimte, zodat u wat meer overzicht op het gebruik heeft. Zorg dat u een goede virusscanner op uw computer heeft. Vraag uw kind het u te vertellen als de computer ‘raar’ doet. Meer weten? Kijk dan ook eens op www.surfsafe.nl.

Naar www.surfsafe.nl

Downloaden internet- en emailregels voor kinderen

Informatie over luizen

Hoofdluis oplopen is gewoon pech hebben. Het heeft niks te maken met vies of schoon zijn. Een luis gaat lekker op jouw hoofd zitten. Voor de gezelligheid komt er later nog een luis bij. Ze krijgen kinderen, en ineens zit je hoofd vol kriebelende beestjes. En die beestjes kunnen van jouw hoofd weer heel makkelijk naar een ander hoofd wandelen. Als je aan het spelen bent, bijvoorbeeld. Op die manier kan heel snel je hele groep hoofdluis krijgen. En je vader, je moeder; iedereen bij jou thuis. Daarom is het belangrijk de hoofdluis zo snel mogelijk weg te krijgen.

Hieronder kunnen je ouders folders downloaden over het opsporen en behandelen van hoofdluis. Er is een korte folder met basisinformatie en een uitgebreidere “vraag-en-antwoord” folder. En voor jezelf een leuke kleurplaat!

Aanpassingen luizenprotocol.
Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) is met belangrijke aanpassingen gekomen in de richtlijnen voor de aanpak van hoofdluis. Maatregelen zoals het wassen van beddengoed, knuffels, jassen en het stofzuigen van de auto zijn niet meer nodig. Dat scheelt heel veel tijd, geld en stress bij ouders van kinderen met hoofdluis! Ook de luizenzakken op school zijn voorlopig niet meer nodig. Er is namelijk geen wetenschappelijk bewijs dat hoofdluizen ook worden verspreid via bijvoorbeeld knuffels, sjaals of beddengoed.

Luizen in je haar? Kammen maar!
Ouders krijgen het advies om zich bij hoofdluis vooral te richten op het hoofd. De nadruk komt te liggen op het kammen van het haar: bij het constateren van luizen is het de bedoeling om gedurende twee weken dagelijks te kammen met een fijntandige kam. Eventueel kan het kammen gecombineerd worden met een antihoofdluismiddel. Het is ook belangrijk om huisgenoten te controleren en om het te melden op school, bij clubjes en vriendjes. Hieronder kunt u het nieuwe voorlichtingsmateriaal van de RIVM downloaden en ons luizenprotocol.

Luizenprotocol Jenaplanschool Lindekring.

Folder over luizen.

Uitgebreide vraag en antwoord folder.

Luizenkleurplaat.

 

“Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) coordineert in opdracht van het ministerie van VWS de infectieziektebestrijding in Nederland. Het RIVM besteedt uiterste zorg aan actuele en correcte publieksinformatie. Dit doet het RIVM in nauwe samenwerking met de vakgroep voor Publiekscommunicatie over Infectieziekten, en deskundigen uit diverse organisaties en beroepsgroepen. Aan de inhoud van deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend.”

Informatie over teken

Tijdens het kamp van groep 8 zijn we veel in het bos waarbij we last kunnen krijgen van teken. Maar ook voor andere ouders is de informatie hieronder wellicht nuttig.

Teken leven in struikgewas en hoog gras. Ze komen in heel Nederland voor en ze zien eruit als spinnetjes. Als een teek langer dan 24 uur op de huid zit, bestaat de kans dat hij de ziekte van Lyme veroorzaakt.

Op school geven we de kinderen van groep 8 een brief mee met de meest belangrijke informatie. Deze brief kunt u hier ook downloaden. Daarnaast kunt u hier nog folders downloaden met wat uitgebreidere informatie. En tot slot is er een folder speciaal voor kinderen en een link naar een Klokhuisaflevering over teken.

Brief voor de ouders.

Folder met wat meer informatie.

Uitgebreide vraag en antwoord folder.

Leuke en nuttige folder voor kinderen.

Link naar Klokhuisaflevering over teken

“Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) coordineert in opdracht van het ministerie van VWS de infectieziektebestrijding in Nederland. Het RIVM besteedt uiterste zorg aan actuele en correcte publieksinformatie. Dit doet het RIVM in nauwe samenwerking met de vakgroep voor Publiekscommunicatie over Infectieziekten, en deskundigen uit diverse organisaties en beroepsgroepen. Aan de inhoud van deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend.”

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 24 AUGUSTUSWe zijn weer aan het werk

    De vakantie zit er op. We hebben onze plek verkend en hebben al hard gewerkt. De eerste verhalen hebben we al met elkaar gedeeld.

  • GEPLAATST OP 24 AUGUSTUSDe middenbouw heeft een ander lokaal

    Dit jaar zal onze middenbouw bestaan uit groep 3,4,5 en gebruikt het lokaal aan de onderbouwspeelplaats. Ze zullen hier gaan werken, spelen, praten en vieren met elkaar. In de binnentuin ontmoeten ze de onderbouw en de bovenbouw.

  • GEPLAATST OP 20 AUGUSTUSAfscheid Margreet

    Na twee en een half jaar werken op de Lindekring heeft Margreet afscheid genomen van de Lindekring. Margreet gaat haar eigen school opzetten in Ghana. Het is een school voor kinderen met een beperking. Met dank aan het Afrika museum in Nijmegen konden we haar afscheid in het teken van
    lees verder …

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Jenaplanschool Lindekring

Liesmortel 19
5435 XH Sint Agatha

T: 0485-311611
E: dir.lindekring@optimusonderwijs.nl

Jenaplanschool Lindekring

Liesmortel 19
5435 XH Sint Agatha
BEL Jenaplanschool Lindekring MAIL Jenaplanschool Lindekring

VOLG Jenaplanschool Lindekring OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE