Basisprincipes

 

Twintig basisprincipes

Om je een Jenaplanschool te mogen noemen moet je de twintig basisprincipes in je schoolgids opgenomen hebben. Om ze uit te voeren gebruiken we de kernkwaliteiten om de kwaliteit van onze Jenaplanschool in beeld te brengen.

Vijf basisprincipes over de mens

  1. Elk mens is uniek; zo is er maar een.
  2. Elke mens heeft het recht een eigen identiteit te ontwikkelen.
  3. Elke mens heeft voor het ontwikkelen van een eigen identiteit persoonlijke relaties nodig.
  4. Elk mens wordt steeds als totale persoon erkend en waar mogelijk ook zo benaderd en aangesproken.
  5. Elk mens wordt als een cultuurdrager en vernieuwer erkend en waar mogelijk ook zo benaderd en aangesproken.

 

Vijf basisprincipes over de samenleving

  1. Mensen moeten werken aan een samenleving die ieders unieke en onvervangbare waarde respecteert.
  2. Mensen moeten werken aan een samenleving die ruimte en stimulans biedt voor iedere identiteitsontwikkeling.
  3. Mensen moeten werken aan een samenleving waarin rechtvaardig, vreedzaam en constructie met verschillen en veranderingen wordt omgegaan.
  4. Mensen moeten werken aan een samenleving die respectvol en zorgvuldig aarde en wereldruimte beheert.
  5. Mensen moeten werken aan een samenleving die de natuurlijke en culturele hulpbronnen in verantwoordelijkheid voor toekomstige generaties gebruikt.

 

Tien basisprincipes over de school

  1. De school is een relatief autonome cooperatieve organisatie van betrokkenen. Ze wordt door de maatschappij beinvloed en heeft er zelf ook invloed op.
  2. In de school hebben volwassenen de taak voorgaande uitspraken over de mens en samenleving tot pedagogisch uitgangspunt van hun handelen te maken.
  3. In de school wordt leerstof zowel ontleend aan de leef- en belevingswereld van de kinderen als aan de cultuurgoederen die in de maatschappij als belangrijke middelen worden beschouwd voor de hier geschetste ontwikkeling van persoon en samenleving.
  4. In de school wordt het onderwijs uitgevoerd in pedagogische situaties en met pedagogische middelen.
  5. In de school wordt onderwijs vorm gegeven door een ritmische afwisseling van de basisactiviteiten gesprek, spel, werk, viering.
  6. In de school vindt overwegend heterogene groeperingen van kinderen plaats, naar leeftijd en ontwikkelingsniveau om het leren van en zorgen voor elkaar te stimuleren.
  7. In de school worden zelfstandig spelen en leren afgewisseld en aangevuld door gestuurd en begeleid leren. Dit laatste is expliciet gericht op niveauverhoging. In dit alles speelt het initiatief van de kinderen een belangrijke rol.
  8. In de school neemt wereldorientatie een centrale plaats in met als basis ervaren, ontdekken en onderzoeken.
  9. In de school vinden gedrags- en prestatiebeoordeling van een kind zoveel mogelijk plaats vanuit de eigen ontwikkelingsgeschiedenis van dat kind en in samenspraak met hem.
  10. In de school worden veranderingen en verbeteringen gezien als een nooit eindigend proces. Dit proces wordt gestuurd door een consequente wisselwerking tussen doen en denken.

 

‘Een kijkje in de keuken’

Onze stamgroepleider Leon heeft een artikel geschreven in het jenaplantijdschrift ‘Mensenkinderen’. Hij geeft daarin een beeld van hoe we in de bovenbouw het project ‘middeleeuwen’ hebben ingevuld. Het artikel geeft een uniek kijkje in de keuken van ons wereldorientatie-onderwijs. Wat vinden we belangrijk? Welke doelen streven we na? U zult merken dat we bij alle stappen die we tijdens een project zetten steeds hierover nadenken en bewuste keuzes maken. Klik om het artikel in PDF in een nieuw venster te openen. Heel veel leesplezier!

Mensenkinderen_artikelverhalendontwerpen_nov2012

NIEUWS

  • GEPLAATST OP 7 DECEMBERPakhuis van Sinterklaas

    Het bezoek aan het pakhuis van Sinterklaas was een groot succes. De kinderen van de onderbouw genoten van de treinreis en hebben de pieten goed geholpen bij het zoeken van de cadeautjes die op de verlanglijsten stonden. Op daken klimmen, cadeautjes in de schoorsteen doen, inpakken, maar vooral ook dansen.

  • GEPLAATST OP 23 NOVEMBEREllen Emonds inspireert de gmr leden van optimus

    Vertrouwen Op de jaarvergadering van de GMR was de Lindekring gastheer. Vol verbazing liepen de vertegenwoordigers van mr-en, andere belangstellenden en de gmr leden zelf rond op onze school. De verbouwing en de nieuwe inrichting werd alom geprezen. Nadat de voorzitter de leden voorgesteld had en informatie vanuit de gmr
    lees verder …

  • GEPLAATST OP 23 NOVEMBERDe middenbouw onderzoekt de grond rondom onze school

    Bodemonderzoek. Is de grond waarop wij lopen overal hetzelfde? Wat zijn de verschillen? Waarom gebruiken wij voor verschillende doelen verschillende grondsoorten? Zomaar wat vragen die de kinderen uit de middenbouw stelden en waar ze naar antwoorden zijn gaan zoeken. Tja en dan begint het onderzoek. We zijn benieuwd naar de
    lees verder …

SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Wilt u onze nieuwsbrief digitaal ontvangen? Geef dan hieronder uw e-mailadres op.

Jenaplanschool Lindekring

Liesmortel 19
5435 XH Sint Agatha

T: 0485-311611
E: dir.lindekring@optimusonderwijs.nl

Jenaplanschool Lindekring

Liesmortel 19
5435 XH Sint Agatha
BEL Jenaplanschool Lindekring MAIL Jenaplanschool Lindekring

VOLG Jenaplanschool Lindekring OOK OP SOCIAL MEDIA!

OF DOWNLOAD ONZE APP IN DE APPSTORE / PLAYSTORE